tillbaka till gården

Den moderna sagan

Projektet går ut på att dokumentera och bygga en kunskapsgrund för en ung kultur. Detta är de första stapplande stegen i en varaktig och ackumulativ vetenskap om denna. Det handlar om interaktivt berättande, även kallat det moderna sagoberättandet och oftast lite slarvigt för rollspel. Rollspelskulturen är för närvarande så ung att den främst är att betrakta som en ungdomskultur. Det vi vill göra är att visa vilken unik berättarform rollspel är och höja den från ungdomskultur till reguljär kultur och därmed göra den mer lättillgänglig för personer som inte naturligt kommer i kontakt med den nu, vilket kan var vuxna kulturutövare, kvinnor och invandrare, som nu är starkt underrepresenterade.

Med detta som bakgrund vill vi filma rollspelssessioner, där de är som vitalast, på rollspelskonvent. Därefter vill vi analysera materialet och låta utvalda delar illustrera vår beskrivning och analys som vi har tänkt att presentera som dels en presentationsvideo, samt på det mest tillgängliga mediet www.

Det nyskapande
Rollspel innebär på många sätt en renässans för sagoberättandet. Det nyskapande i det här projektet är uppmärksammandet av denna nya interaktiva berättarform och att ta denna kulturform på allvar samt att försöka göra den mer lättillgänglig. Det har aldrig gjorts en grundlig dokumentation av en rollspelssession förut. Rollspel är eteriskt - det existerar endast i nuet och eftersom varje session på grund av dess interaktiva natur är unik är det synnerligen intressant att fånga det på video och kunna jämföra, analysera och diskutera olikheter.

Projektets varaktiga resultat
Både hemsidan och filmmaterialet kommer att finnas kvar efter projektets slut, ett material som blir tillgängligt för var och en som är intresserade. Då kulturen fortfarande är i sin linda och och befinner sig i ett i det närmaste explosionsartat utvecklingsskede är det av vikt att filmandet och analysen fortsätter, även efter det att det första materialet är färsdigställt. Vi vill inte bara skapa en grund och en långsiktig möjlighet för alla att forska vidare om rollspelandet utan även tjäna som inspirationskälla.

Det är tänkt att projektets hemsida skall vara en utgångspunkt för alla som intresserar sig för rollspel och vill öka förståelsen för den unika berättarformens dramaturgi, och även för de olika nivåerna av berättande.

Det stora filmmaterialet är i redigerad form tänkt att även kunna användas vid föredrag i bland annat skolor. sverok, rollspelarnas riksförbund, är även intresserade av att använda det som kursmaterial.

Tillvägagångssättet
Tillvägagångssättet för projektet är att vi med filmutrustingen kommer att kliniskt filma ett flertal sessioner av interaktivt berättande på rollspelskonvent runt om i Sverige under ett år. Det materialet skall analyseras och filmavsnitt väljas ut till de tre olika presentationerna. Analysen mynnar ut i filmavsnitt och textmaterial. Därefter startar planeringen av multimedia-presentationerna till www. Till vår hjälp vid planering, skapande av storyboard, samt prototyping kommer vi att anlita Barbro Funseth. Hon har i och med sitt arbete vid Uppsala universitet stor erfarenhet av projektplanering av interaktiv multimedia.

Konvent är den naturliga platsen för att studera interaktivt berättande, eftersom det är scenen för de främsta skaparna. Där uppförs kvalitetsarrangemangen, som ofta är nyskapande och är förberedda under det gångna året för att endast uppföras på konventet. Konvent är ett av kulturens stora manifestationer och det är en samlingsplats för intresserade från hela landet. Där tar en mängd olika berättarformer plats. Det unga mediet är dynamiskt och på konventen sker korsbefruktning. Det är viktigt att dokumentera kulturens olika interaktiva berättarformer, både de etablerade och de nyskapade.

De tre presentationerna:
1. Film, med avsnitt från sessionerna som neutralt visar upp de olika aspekterna av interaktivt berättande. Redan nu är sverok intresserade av att använda filmen som kursmaterial och till föredrag.

2. Multimedia på www (hemsida), där avsnitt från sessionerna neutralt och rakt på sak visar upp de olika aspekterna av interaktivt berättande. Presentationen är främst riktad mot allmännheten och till de som debatterar och uppmärksammar kulturen. För dessa finns det mycket litet material som direkt visar själva det interaktiva berättandet. Därav den flora av sensationsjournalistik kring rollspel.

3. Multimedia på www (hemsida), där avsnitt från sessionerna illustrerar den rollspelsteori som analysen framtagit. Det kommer att handla om olika typer av berättande, gestaltning, nivåer av identifikation, mm. Denna presentation riktar sig främst till de över 20 000 rollspelsutövarna inom riksförbundet sverok, samt till de icke anslutna utövarna. Den kommer att fungera som en kunskapsgrund för steget från ungdomskultur till reguljärkultur. www-presentationen kommer att kräva en ur multimediasynvinkel intressant informationsstruktur, navigation, samt mediaformat.

Till filmandet behöver vi två s-vhs kameror för att kunna effektivisera upptagningen. Till den föjlande bearbetningen behövs en s-vhs spelare. Det för att kunna bibehålla en tillfredställande god kvalitet, som det dyrare formatet s-vhs använder. Vidare använder vi mikrofoner samt belysning vid inspelningarna. Inspelningarna kommer att ske statiskt och likartat för alla upptagningarna. Kompletta sessioner av interaktivt berättande kommer att spelas in och till det kommer ca 60 timmar film att användas.

De involverade i projektet kommer att vara:
Nissenytt (Ordföranden Sven Söderkvist 018-125 835, epa: nn@update.uu.se, http://www.update.uu.se/~nn) - med mångårig erfarenhet av rollspelsproduktion. Vi ger även ut sveriges största kulturtidskrift om rollspel och kommer även där att presentera våra analyser. Föreningen har inom kulturen en god renommé för sina verk och för sin banbrytande utveckling av mediet. Nissenytt kommer att genomföra all filmning och analysen kommer att utföras av de främsta teoretikerna inom kulturen. Nissenytt har sedan tidigare god erfarenhet av samarbete med både de inblandade konventen och med riksförbundet, samt nära samarbete med dataföretaget.

sverok(Kanslichef Lars Johansson 013-140 600, http://www.sverok.se) - rollspelarnas riksförbund är synnerligen intresserade av projektet och vill använda dokumentationen som kursmaterial, men de är i nuläget inte beredda att finansiera delar av projektet eftersom intriktningen faller utanför deras traditionella verksamhet.

Multimediaambassaden (Kaj Pettersson 018-24 28 56, epa: ambassaden@mauimail.com, http://surf.to/ambassaden) - är ett lokalt dataföretag med inriktning på www-design. De kommer att agera konsulter i planeringen av storyboard. Sedan kommer de att stå för det tekniska tillverkandet hemsidan och lägga upp den på internet. De kommer efter projektets slut som en kultursatsning att underhålla hemsidan och finansiera hyran av serverplats.

Barbro Funseth, Institutionen för informationsvetenskap/ADB, Uppsala universitet (018-471 10 41, epa: Barbro.Funseth@csd.uu.se) - är kursutvecklare samt lärare med inriktning mot multimediakurser på distans. Hon kommer att hjälpa oss vid planeringen av multimediaproduktionen.

Gothcon, Atlanticon, Sydcon, Stockon, Snöcon, Uppcon, Sillycon, Lincon, Borcon, Solcon. (http://www.sverok.se/arr/konvent/) De är de största årligen återkommande konventen i Sverige. De är geografiskt jämt utspridda över landet och även jämt utspridda över året. Vi har tänkt turnéra runt till konventen och i samarbete med de ideella föreningar som arrangerar dem filma rollspelssessioner. En stor del av posten inspelningskostnader utgörs således av resekostnader.

Atlantis (Ordförande Hans Höglund 018-12 48 84) - är den främsta föreningen för rollspelsintresserade i Uppsala. De arrangerar årligen Atlanticon och dess medlemmar besöker ofta andra konvent. De kommer att hjälpa till med olika saker och har många idéer om hur man kan sprida rollspelskulturen, bla genom att använda filmerna för att åka ut och föreläsa i uppsalaskolor.

Jonas Anderson (018-46 03 31) - kommer att vara projektets revisor och hjälpa till med ekonomiska frågor.